Spelen
in een band - dat is wat ik wilde! Ik wist dat, nadat ik de
prestaties had gezien van de "The Rolling Stones", als een van de
gelukkige 500, toen ze hun eerste buitenlandse optreden in het Kurhaus
in Scheveningen (nabij Den Haag) in augustus, 8e 1964 hadden. Ik had al
geprobeerd om Cliff Richard te imiteren, terwijl ik nog op school zat.
Hoewel
de kranten zeiden, dat ik redelijk goed gepresteerd had, wist ik wel
beter. Nee, er school geen zanger in mij, noch een gitarist,
zoals
ik al snel ontdekte. Wat doe je als 16 jaar oud bent, als je
niet
op de eerste plaats kunt zitten? Je zit op een drumkruk, dan krijg je
twee drumsticks in je handen en je slaat op een telefoonboek en een
paar van je moeders plastic emmers in stukjes!
Twee maanden na de "The Stones" zat ik samen met Herman Brood in mijn
eerste band: THE MOANS en waren wij met
onze stijl van muziek de trendsetters in Arnhem.
Maar om eerlijk te zijn, als je opgegroeid bent met The Everly Brothers
en Cliff & The Shadows, dan klonk de muziek die Herman me liet
horen als een muzikale aardbeving.
Wie in Arnhem had op dat moment (1964) had gehoord van Georgie Fame
& The Blue Flames, Zoot Money's Big Roll Band, The Graham Bond
Organisatie en Alexis Korner's Blues Incorporated?! Dat was Rhythm
& Blues van de bovenste plank, en ' THE MOANS'
brachten het onder de aandacht van een nieuwe generatie in Nederland en
Duitsland.
In Arnhem waren ze een sensatie en de meest obscure bands ontstonden
spontaan in elke straat, steeg, de buurt en de buitenwijken van
Arnhem. Arnhem: Liverpool aan de Rijn!
Mijn carrière met 'THE MOANS'
was kort en zoet, want na een half jaar werd ik vervangen door een
andere drummer. Met mijn techniek en leeftijd was ik te jong om in
Duitsland na 22.00 uur op te treden.
Terwijl ik broedend in mijn kamer zat, klopte de volgende band 'THE
ROOSTERS' aan mijn deur en vroeg, of ik bij hen zou
kunnen spelen. Onze concurrenten uit die tijd waren: 'THE
CRABS', een band onder leiding van Henk
Bruijsten.
'THE ROOSTERS'
duurde een jaar. Daarna werd ik gevraagd om de drummer van
"The
Outsiders" (een zeer populaire band uit Amsterdam) te vervangen,
terwijl die zijn militaire dienstplicht vervulde.
Ik werd net
als elke "echte artiest" in die dagen, voor de militaire dienst
afgekeurd (en dat beviel mij wel). Helaas kreeg: "The
Outsiders"
drummer uitstel en mijn grote doorbraak werd de bodem in
geboord.
De volgende twee jaar speelde ik in 'BLUES 66'
en ‘MAKIN’, maar in het midden van 1968
leek mijn muzikale carrière ten einde.
Net als elke andere zichzelf respecterende werkloze muzikant, verdiende
ik mijn onderhoud in "De Boekenbrug" in Arnhem. Een
groothandel in
boeken en tijdschriften, waar Henk al aan het werk was, waar Alfons al
snel voor een nieuwe versterker kwam te werken, en waar Arnie Treffers
en Pierre Beek kwamen om hun magere inkomsten als muzikanten op te
krikken. Het lot had anders beslist, en in 1968 begonnen
Alfons
(die met mij in 'THE MOANS' en 'MAKIN'
zat) en ik (of, nauwkeuriger, gezegd - een nieuwe herstart) 'MOAN',
samen met zanger pianist Marjo Schenk
en pianist Jaap Dekker uit 'LES
COPAINS' en een bassist. We waren een van de
laatst spelende bands in de beroemde 'Star Club' in Hamburg
(Duitsland).
Met dank aan Marjo, had deze groep een zeer karakteristiek repertoire,
dat vooral goed was in wat toen heette het Provadya (Hippie)
circuit. De meeste van onze fans kwamen uit de gekke
hippiegemeenschap van de vroege 70's.
Toen Arnie Treffers uit onze belangrijkste rivaal 'PALACE'
erbij kwam (waar Henk en Pierre in speelden) was de band vanaf dat
moment verdeeld. Aan de ene kant de bierdrinkers: Arnie,
Alfons en
Alan, de drie A's, en aan de andere kant de rokers, Marjo en
piano / orgel speler Peter Walda (1972). Onze kant ging voor
de
Rock and Roll, en de andere voor de mysterieuze woorden en mooie
zweverige klanken.
'MOAN'
heeft drie singles gemaakt: Chocolate Sue, Health of Freedom en Ruby,
die niets met onze muzikale stijl te maken hadden en dat is
waarschijnlijk ook de reden, waarom twee van hen nooit de hitparade
gehaald hebben, terwijl Health of Freedom, de tweede single,
op
nummer 27 bleef steken.
Ten slotte zorgde Arnie voor een muzikale ommedraai, toen hij achter de
schermen een niet bestaande Rock band vormde en voor een platencontract
ging. Dit betekende het einde van 'MOAN'
(eind 1972), en de geboorte van 'LONG TALL ERNIE
& THE SHAKERS'. Het
betekende ook dat Henk, onze oude medestrijder, de basgitarist
werd. Met hem schreef ik later samen zijn eerste hit 'Guitar
King'. Zes jaar later, na 6 albums (waaronder 2 goud) en 16 singles
(waarvan 1 goud), verliet ik de groep op haar hoogtepunt met de
bedoeling om van mijn geld te gaan leven.
In
1982 vroeg Herman Brood mij, om bij een reünie concert van zijn eerste
band te komen spelen en voor ik het wist zat ik
weer achter de drums en wilde niet meer stoppen! Minstens
zo lang als mijn lijf het toeliet! 'THE
MOANS'
hadden hun laatste reünie in 1985, die nacht had ik in vijf bands met
hun originele bezetting gespeeld. Waarschijnlijk een wereldrecord, maar
mijnheer Guinness was op dat moment niet in de buurt. Ach, hoe
triest, niet getreurd! Tussen 1982 en 1995 speelde ik parttime
in
acht andere bands, waaronder 'DAYBREAK', 'ALFONS
HAKET BAND', 'THE ROCKMASTERS',
(alle met Alfons), 'THE SOUND MAGICS' en
de 'TIM DISNEY BAND'. Tegelijkertijd
was ik producer, presentator, playlist samensteller en nog veel meer
voor het lokale radio station in Arnhem.
Na
drie keer gevraagd en twee keer geweigerd te hebben, liet ik mij
eindelijk overhalen, om drummer voor 'HANK THE KNIFE
& THE JETS' te worden. In
2008 heb ik de band verlaten, om in 2011, na het plotselinge vertrek
van Sander, weer terug te keren.
|